Tulosta

D-Vitamiinit VANHA

D-Vitamiinit VANHA

 

D-vitamiinia on olemassa kahdessa eri muodossa, D2-vitamiini eli ergokalsiferoli ja D3-vitamiini eli kolekalsiferoli. D2-vitamiini on kasviperäinen ja aikaisemmin sen on ajateltu olevan D-vitamiineista huonommin imeytyvä muoto. Kuitenkin uudemmat tutkimukset eivät varmuudella todista eri D-vitamiini muotojen imeytymiseroja. D3-vitamiini on eläinperäistä ja sitä muodostuu lisäksi iholla auringon valon ultraviolettisäteilyn vaikutuksesta.

D-vitamiini on muodosta riippumatta rasvaliukoinen vitamiini, joka varastoituu elimistöön. Suomalaisilla keskeisimmät D-vitamiinin lähteet ovat vuodenajoista riippuen aurinko, rasvaiset kalat ja maitotuotteet sekä nykyisin D-vitamiinivalmisteet. Vegaaneilla D-vitamiinin saanti ravinnosta on ongelmallista, koska ainoastaan tietyt sienet sisältävät runsaasti D2-vitamiinia. D-vitamiinilla on lukuisia terveysvaikutuksia riittäviä annoksia käytettäessä. Keskeisin D-vitamiinin vaikutus kohdistuu luun muodostukseen. Kolekalsiferolin osteoporoosia ehkäisevä vaikutus perustuu sen luun rakennusaineiden, kalsium ja fosfaatit, imeytymisen lisäämiseen suolistosta.

D-vitamiinin puutos vähentääkin luun mineraalien määrää. Muita sairauksia, joissa D-vitamiinilla on osoitettu olevan hyödyllisiä vaikutuksia ovat muun muassa infektiosairaudet, diabetes, verenpainetauti ja eri syöpäsairaudet. D-vitamiinin viralliset päivän saantisuositukset suomalaisilla vaihtelevat iän mukaan seuraavasti: alle 2-vuotiaat 10 µg, 2-60-vuotiaat 7,5 µg, yli 60-vuotiaat 20 µg ja raskaana olevat ja imettävät 10 µg. Turvallisen saannin ylärajana viranomaiset antavat alle 10-vuotiaille 25 µ ja yli 10-vuotiaille 50 µg. Erityisesti täytyy kiinnittää huomiota alle 2-vuotiaiden, yli 60-vuotiaiden sekä raskaana olevien että vegaanien d-vitamiinin saantiin. Lisäksi jokaisen suomalaisen kannattaa kiinnittää huomiota D-vitamiinin saantiin talvisaikaan, jolloin iholla auringon valosta ei muodostu kolekalsiferolia. Nykyisin moniin maitotuotteisiin on lisätty D3-vitamiinia, mutta tavallista maito pitäisi juoda joka päivä litra, jotta D-vitamiinin tarve saataisiin tyydytettyä. Helpoin tapa varmistaa säännöllinen D-vitamiinin saanti on ottaa se tablettina joka päivä. D-vitamiinivalmisteita löytyy monina eri vahvuuksina kuten 7,5 µg, 10 µg ja 20 µg.